Baristautbildning

Är precis hemkommen efter första delen av baristautbildningen på BarAkademin. Mellan kl 17 - 20.30 har jag suttit och lyssnat på Kaveh Azizian när han berättat om kaffets ursprung och hållbarhet och livslängd på espressobönor, ja, ALLT teoretiskt om kaffe kan man väl säga att han fick med. Jag antecknade även fast vi fick ett häfte där det mesta redan stod... Det är ju så Jag lär mig, att skriva ner det 100 ggr om. Och jag SKA lära mig det här.. verkligen. Det är hur kul som helst.. :)  I slutet av "lektionen" fick vi pröva på att göra vår egen espresso (tror jag att vi gjorde iaf..) Först rensa handtagets behållare med en liten borste, sen mala kaffet och mäta upp så mycket man ska ha, sen jämna ut det med fingret så det blir ett struket mått, sen tampa kaffet lätt med tampen, och sen tampa det igen fast med ett tryck på 15 kg, sen förskölja espressomaskinen med vatten, sen sätta i handtaget och sätta på vattnet igen, sen kommer det ner i kopparna och en enkel är ca 3 cl... Sen ska man skumma mjölk, och det är att man ska skumma det i en viss riktning osv.. orkar inte berätta allt just nu i detalj för nu ropar Elias nedifrån och han har en överaskning... Wiiie..


Min dröm om att starta eget är nu officiellt ett steg närmare verkligheten!


Kommentarer
Postat av: Elajas

Du är så duktig :D

och nu är du ju klar med hela :D



Överraskningen var mysig :) älskar dig <3<3<3<3<3<3<3

kyssar <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

2009-11-23 @ 20:39:21
URL: http://pressplay.tumblr.com
Postat av: Annelie

hihi japp japp! :)



älskar dig <3<3<3<3<3<3<3

kyssar <3<3<3<3<3

2009-11-24 @ 13:14:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0